Dit is een website van Stimular

Kenniscentrum Duurzaam MKB

Duurzaam Ondernemen loont!

Oplaadpunt voor elektrische voertuigen

Beschrijving

Stimuleer uw werknemers en bezoekers om elektrisch te rijden door op of bij de werklocatie(s) oplaadpunten neer te zetten. Het aantal elektrische personen- en bestelauto’s breidt zich namelijk in snel tempo uit.
Er bestaan diverse types oplaadpunten, namelijk: de oplaadpaal, de oplaadzuil en wandmodellen.

Onafhankelijk van het uiterlijk bestaan er verschillende oplaadtechnieken:

  • Normaal laden (zoals via stopcontact)
    • 1-fase wisselstroom (230 Volt, 16 Ampère); laadt het voertuig met 3.700 Watt
    • Laadt kleine accupakketjes tot 20 kW in circa 6 uur, een Tesla met 70 kW van volledig opladen kost bijna 19 uur.
    • Geschikt voor alle huidige elektrische voertuigen

  • Snel laden (DC-snelladen)
    • Gelijkstroom (400 Volt, 125 Ampère) laadt het voertuig met 50.000 Watt
    • Een lege accu volledig laden duurt slechts 15 tot 30 minuten
    • Geschikt voor een beperkt aantal elektrische voertuigen, niet geschikt voor plug-in voertuigen die naast een elektromotor ook een brandstofmotor hebben
    • Snelladen vergt veel capaciteit van de installatie
    • Snelladen is alleen aantrekkelijk voor vervoerbedrijven die minstens 20 keer per dag laadt

Behalve 1-fase laden en DC-snelladen is er ook nog 3-fase laden met 11 of 22 kW.

Plaats de oplaadpaal bij voorkeur in de buurt van een al bestaande voedingskast. Op die manier zijn er weinig graafwerkzaamheden. Wanneer een laadpunt in een binnenruimte wordt geplaatst moet er, in verband met brandveiligheid, een sprinklerinstallatie geplaatst worden.

Zorg ervoor dat de oplaadpalen (voor bezoekers) goed zijn aangegeven. Plaats bebording en belijning om aan te geven dat deze parkeerplaats alleen bedoeld is voor elektrische voertuigen.

Toepasbaarheid

Deze maatregel is toepasbaar bij bedrijven en instellingen met een eigen parkeergelegenheid. Ook voor organisaties die geen eigen wagenpark hebben, maar wel veel woon-werkverkeer en/of bezoekersverkeer.

Maak een inschatting van het benodigd aantal laadpunten, bijv. via een enquête. Vraag hoeveel werknemers een elektrische auto bezitten of van plan zijn aan te schaffen.

Milieu aspecten

Door een oplaadpunt te plaatsen stimuleert u het gebruik van elektrische voertuigen. Elektrische auto’s zorgen voor 100% vermindering van lokale luchtverontreiniging en 65% minder uitstoot van broeikasgassen dan een gemiddelde auto. Indien de auto wordt opgeladen met groene stroom, dan rijdt de auto klimaatneutraal. Elektrische auto’s zijn ook erg stil, vanwege het ontbrekende motorgeluid.

Financiële aspecten

De hardware-kosten voor een oplaadpunt voor normaal laden bedragen 1.000 tot 2.000 euro. Bij een oplaadpunt voor snel laden liggen deze kosten tussen de 15.000 en 20.000 euro. Daarnaast zijn er aanleg- en onderhoudskosten die afhankelijk zijn van de locatie.

Een kleine organisatie kan, eventueel met buurbedrijven, de gemeente of een commerciële aanbieder vragen om een (publiek) oplaadpunt te realiseren. Stichting E-laad is één van de partijen die op verzoek publieke oplaadpunten plaatst. Op laadpaalnodig.nl kan eenvoudig een openbare laadpala aangevraagd worden. Het voordeel hiervan is dat er geen administratieve lasten zijn voor de eigen organisatie. Maak bij een gedeeld oplaadpunt goede afspraken over wanneer welk bedrijf zijn voertuig mag opladen.

Een grotere organisatie kan, afhankelijk van het type laadpaalgebruiker, diverse terugverdienmogelijkheden toepassen:

  1. De stroomkosten worden verrekend via de parkeertarieven. Deze optie is met name geschikt voor oplaadpunten met veel bezoekersverkeer, zoals bij een ziekenhuis of recreatiepark.
  2. De stroomkosten worden verrekend via de arbeidsvoorwaarden. In dit geval zijn er geen parkeerkosten voor het bezoekersverkeer. Deze optie is met name geschikt voor oplaadpunten met weinig bezoekersverkeer.
  3. De stroomkosten worden verrekend via een interoperabele laadpas. Een werknemer of bezoeker kan een laadpas aanschaffen via diverse marktpartijen. De pas is bruikbaar bij alle Nederlandse (semi)-publieke laadpunten. Via de pas wordt er per afgenomen kWh een bedrag afgeschreven. Het nadeel van deze methode is dat er extra administratieve lasten zijn voor de werkgever.

Kies bij de bovenstaande 3 opties voor een kostenvergoeding die niet veel hoger ligt dan de kosten voor thuisladen. Neem als richtlijn 0,25 per kWh (prijspeil 2014).

Diverse gemeenten geven subsidie voor het plaatsen van (publieke) laadpalen, informeer bij uw gemeente naar lokale subsidiemogelijkheden.

Oplaadpunten voor elektrische voer- en vaartuigen staan op de Milieulijst (2019, code F 3720) en komen daarom, onder voorwaarden, in aanmerking voor de fiscale stimuleringsregelingen MIA (milieu investeringsaftrek) en VAMIL (willekeurige afschrijving milieu investeringen). Voor oplaadpunten houdt deze regeling in dat 36% van de aanschafkosten aftrekbaar is van de fiscale winst (MIA) en dat 75% van de aanschafkosten willekeurig mag worden afgeschreven (VAMIL). Zie voor meer informatie www.rvo.nl/miavamil.

Aanvullende informatie

  • Met dit logo kunt u aangeven dat uw organisatie elektrisch vervoer stimuleert.
  • RVO heeft een startgids elektrisch rijden voor bedrijven opgesteld. Het doel van deze gids is om een helder en betrouwbaar overzicht te geven van de mogelijkheden van elektrisch vervoer om daarmee de eventuele overstap naar een elektrisch voertuig voor ondernemers te vereenvoudigen.
  • Zie voor een actueel overzicht van openbare oplaadpunten: www.oplaadpalen.nl.
Naam: Bedrijfsnaam: Laadpaal 24 Website: https://www.laadpaal24.nl/20-wintertips Datum: 09 February 2016 Wij maakten een lijst met wintertips voor chauffeurs in Nederland, waarin ook tips specifiek voor elektrische auto's zijn opgenomen.

Tip 1: Bevroren laadkabel
Nu meer en meer Nederlanders elektrisch rijden, wordt een nieuw winterprobleem duidelijk! Het kan namelijk zijn dat je laadkabel vast vriest aan de auto. Wat je in deze situatie niet moet doen: proberen de kabel-auto koppeling te ontdooien, bijvoorbeeld met een föhn. Het ontdooien van de koppeling kan zeer gevaarlijk zijn. Wat je wel moet doen: de wegenwacht bellen. Zij beschikken over methodes om te werken met hoogspanning en de stekker veilig los te krijgen.

Tip 2: Warme auto én volle accu
Heb je een elektrische auto? Verwarm dan je auto vast voor voordat je gaat rijden. Op deze manier stap je in een voorverwarmde auto met een volle accu. Zo maak je zo veel mogelijk elektrische kilometers!

Tip 3: Gebruik alleen stoelverwarming
Veel kilometers rijden in een warme auto? Dit kan ook door alleen de stoelverwarming te gebruiken i.p.v. de volledige autoverwarming. Je bespaart op deze manier tot wel 25% van de accu.

Tip 4: Zorg voor een laadkabel aan boord
In de winter neemt de actieradius van een elektrische auto sterk af. Er wordt al onderzoek gedaan naar een “all climate” accu voor in elektrische auto’s, maar zolang deze er niet is raden wij vooral aan om altijd een laadkabel aan boord te hebben. Zo kun je altijd en overal opladen, om zo alsnog je elektrische kilometers te maken.

Bekijk ook de andere 16 tips over Voorbereiding op de winter, Rijden in de winter, Pech in de winter en Wintersport op de website van Laadpaal 24.
Voeg uw reactie toe

Informatie van leveranciers wordt alleen geplaatst indien voorzien van minstens 1 referentie van toepassing bij een bedrijf.

  • Let op: Website URL zonder "http://" ervoor wordt niet geaccepteerd.

* Uw e-mail en telefoonnummer worden niet getoond op de website.