Dit is een website van Stimular

Kenniscentrum Duurzaam MKB

Duurzaam Ondernemen loont!

Optimaliseer verpakkingen op volume en gewicht

Beschrijving

De manier waarop producten worden verpakt is vaak gebaseerd op gewoonte en niet op een analyse van de voor- en nadelen voor wat betreft kosten, kwaliteit en milieuaspecten. Het optimaliseren van verpakkingen op gewicht en volume heeft meerdere voordelen. Er zijn veel mogelijkheden.

Aanpassingen aan de verpakking

  1. Gestandaardiseerde maten, zeker als je transport kunt combineren.
  2. Nestbare verpakkingen zodat verpakkingen in elkaar kunnen worden geschoven.
  3. Inklapbare verpakkingen, vooral indien retourverpakkingen worden gebruikt. Kratten en pallets nemen veel minder ruimte in als ze ingeklapt of gevouwen kunnen worden geretourneerd.
  4. Verpakkingen die sterk genoeg zijn om ze tijdens transport en opslag op elkaar te stapelen, zonder gebruik van extra hulpmiddelen.

Aanpassingen aan het product

  1. Producten zo ontwerpen en ontwikkelen dat ze minder ruimte innemen bij het transport. Denk aan compactere wasmiddelen of kleinere computers en platte beeldschermen. 
  2. Lucht of water onttrekken aan producten voor ze worden vervoerd. Bijvoorbeeld het gecomprimeerd vervoeren van schuimplaten voor matrassen of het scheiden van water en melkgrondstoffen bij de boer.
  3. Het vervoeren van gedemonteerde producten.

Toepasbaarheid

Toepasbaar voor ieder bedrijf dat grondstoffen of producten verpakt.

Milieu aspecten

Een lager gewicht en kleiner volume maakt transport efficiënter en zuiniger en resulteert in minder afval.

Financiële aspecten

Een lager gewicht en kleiner volume verlagen de transportkosten omdat goederen efficiënter vervoerd kunnen worden, waardoor bespaard wordt op brandstofkosten. Ook kan een lager volume leiden tot verminderde opslag- en handlingkosten en minder afvalkosten voor het afvoeren van de verpakkingen.

Bron: Infomil

Naam: Bedrijfsnaam: Hoogvliet Datum: 01 June 2017 Supermarktketen Hoogvliet gaat in samenwerking met Nature & More als eerste in Nederland in al haar winkels biologische gember en avocado's merken om verpakkingen uit te sparen.

Biologische gember en andere producten in de supermarkt worden meestal verpakt in plasticfolie, omdat ze te onderscheiden moeten zijn van de gangbare, niet-biologische varianten. Stickeren is ook ene optie, maar deze laten vaak los en gebruiken papier, inkt en lijm. Bij de methode die nu wordt toegepast, 'Natural Branding', worden groente en fruit gemerkt met laserlicht. Hierbij wordt alleen wat pigment verwijderd uit het buitenste laagje van de schil. de contactvrije methode is goedgekeurd door SKAL, er worden geen hulpstoffen gebruik en de methode is zeer oppervlakkig. Het heeft dan ook geen invloed op smaak of houdbaarheid. Hoogvliet gaat hiermee ten opzichte van eerdere jaren een besparing van 67.000 plasticverpakkingen bereiken. De benodigde hoeveelheid energie voor dit laserlicht is gering: vergeleken bij het energiegebruik gemoeid met stickers is slechts minder dan 1% daarvan nodig.

Bron: Milieumagazine, mei 2017
Naam: Bedrijfsnaam: Bol.com Datum: 22 May 2017 Huub Vermeulen, directeur operations & fullfilment: "We hebben een bijzonder geavanceerde verpakkingsmachine die verpakkingen op maat maakt, op basis van afmetingen afkomstig uit een database. we werken met een paar prototypen. Dit is goed voor het milieu, want er wordt veel minder verpakkingsmateriaal verspild."

Bron: Duurzaam Gebouwd, februari 2017
Naam: Piet Alderliesten Bedrijfsnaam: Autoschade Alderliesten Website: http://duurzaammkb.nl/page/voorbeeld/alderliesten Datum: 28 November 2007 Wij zijn betrokken bij de ontwikkeling van een nieuwe lakverpakking voor de autospuiterij. De traditionele blikken zijn moeilijk te doseren en slecht leeg te krijgen waardoor een enorme berg gevaarlijk afval ontstaat. Samen met de verfleverancier hebben we een nieuwe verpakkingszak voor autolakken in de praktijk getest. Het vervoer van de zakken is veel efficiënter, de dosering gaat beter en de zak is geheel leeg te knijpen waardoor de lege verpakking bij het gewone bedrijfsafval mag. De resultaten zijn positief en de marktintroductie wordt binnenkort verwacht.
Naam: Ab Dekker Bedrijfsnaam: Deko Hardinxveld Datum: 21 February 2001 Ik heb een einde gemaakt aan de enorme hoeveelheid vieze lijmemmers waarmee ik aan het einde van de week opgescheept zat. We maken nu gebruik van hervulbare lijmemmers met inliner (knoopzak). Daarbij heb ik zelf een instrument ontwikkeld om de inliners snel en eenvoudig leeg te drukken: de Milieuclip. De hoeveelheid lijmresten is hierdoor afgenomen van 5% naar 0,1%. Het gebruik van inliners en de Milieuclip bespaart fors op de kosten van afval van vervuilde lijmemmers (90%) en inkoop van lijm (5%). Daarnaast ontvangen we per jaar ca. € 1.500,- statiegeld van de lijmproducent voor de ingeleverde schone emmers.

Voeg uw reactie toe

Informatie van leveranciers wordt alleen geplaatst indien voorzien van minstens 1 referentie van toepassing bij een bedrijf.

  • Let op: Website URL zonder "http://" ervoor wordt niet geaccepteerd.

* Uw e-mail en telefoonnummer worden niet getoond op de website.