Dit is een website van Stimular

Kenniscentrum Duurzaam MKB

Duurzaam Ondernemen loont!

Elektrische fiets of scooter van de zaak

Branche: Cultuur, Detailhandel - overig, Detailhandel - supermarkten, Grafische industrie, Handel en distributie, Kantoren, Onderwijs, Overige branches , Recreatie - overig, Voedingsindustrie, Zorg - dierenartsen, Zorg - zorginstellingen
Proces: vervoer: voorzieningen
Thema: Woon-werkverkeer, Zakelijk verkeer

Beschrijving

Fietsen met elektrische trapondersteuning en elektrische scooters kunnen als dienstfiets/scooter voor zakelijk gebruik worden toegepast. Ook kan een medewerker de elektrische fiets via de fiets-privé regeling aanschaffen en gebruiken voor woonwerk verkeer.

Toepasbaarheid

De elektrische fiets maakt het fietsen comfortabeler. Ritten tot tien à vijftien kilometer zijn met de elektrische fiets goed te doen. Met één acculading kan gemiddeld 50 kilometer met ondersteuning gereden worden. Met een elektrische scooter kunnen langere afstanden afgelegd worden. Een elektrische scooter rijdt op één acculading 40 tot 80 kilometer. De elektrische fiets of scooter is daarom een goed alternatief voor de auto of het openbaar vervoer. Vergeleken met het openbaar vervoer is het een bijkomend voordeel dat een medewerker niet afhankelijk is van vertrektijden.

In drukke steden zijn de afstanden kort en is de bereikbaarheid met de auto vaak slecht. Met een elektrische fiets of scooter is deze drukte te omzeilen. De elektrische fiets en scooter worden om deze reden gebruikt door onder andere politie agenten, makelaars en medewerkers van woningbouw verenigingen. Een kleine hoeveelheid bagage kan gemakkelijk meegenomen worden op een fiets of scooter. Dit maakt elektrische fietsen en scooters zeer geschikt voor koeriersdiensten.

Milieuaspecten

De kilometers die u met de elektrische fiets aflegt zijn vijftig keer minder milieubelastend dan die met de auto. Dit komt neer op circa 5 gram CO2 uitstoot per kilometer. Een elektrische scooter verbruikt meer energie dan de elektrische fiets. Toch levert deze nog veel milieuvoordeel op ten opzichte van een auto of scooter of brommer op benzine.

Financiële aspecten

Elektrische fietsen kosten tussen de € 700 en de € 2.500. Per kilometer kost een elektrische fiets (inclusief onderhoud) circa € 0,18. Een elektrische scooter kost tussen de € 1.300 en € 2.300. De kosten van rijden met een elektrische scooter zijn € 0,22 per km. Een scooter op benzine kost ruim € 0,25 per km. Een auto kost € 0,35 per km. Een elektrische fiets is dus per kilometer goedkoper.
Financiële voordelen voor uw bedrijf zijn lagere kosten voor parkeerplaatsen. Ook levert het een versterking van het ‘duurzame’ imago op.
Een elektrische fiets kunt u (deels) aanschaffen via een fiscale regeling zoals het fietsplan (zie Regeling voor fiets-van-de-zaak). Voor de aanschaf van de elektrische scooter is deze fiscale regeling niet mogelijk.

Rekenvoorbeeld

Elektrische scooter
Aanschaf: € 1.300 tot € 2.300
Kosten per 3.000 km: € 15
Onderhoud (motorisch, mechanisch en accu): € 275

Benzine scooter
Aanschaf: € 1.100 tot 3.000
Kosten per 3.000 km: € 200
Onderhoud (motorisch, mechanisch en accu): € 175

Per jaar (bij een afgelegde afstand van 3.000 km) is een scooter € 85 goedkoper dan een benzine scooter. Bij een langere afstand loopt dit voordeel verder op.

Aanvullende informatie

Bron: Infomil / Milieucentraal / Stimular

 
tip Naam: Ben Wouters en Henk Kok
Bedrijfsnaam: Active eConcept BV
Homepage: www.active-econcept.eu
Datum: 03-01-2012
Onze missie is het voor werkgevers zorgeloos invoeren van elektrisch vervoer zowel voor zakelijk als voor woon-werkverkeer. Wij bieden via één loket een duurzame ´A tot Z´ oplossing. Meer weten: www.active-econcept.eu
Voeg uw reactie toe
Uw naam:
Bedrijfsnaam:
Homepage:
Email:
(optioneel, wordt niet getoond)
Telefoonnummer:
(optioneel, wordt niet getoond)
Reactie:
Type hier de code uit het plaatje hiernaast.