Dit is een website van Stimular

Kenniscentrum Duurzaam MKB

Duurzaam Ondernemen loont!

Elektrische personenauto's

Beschrijving

Binnen het elektrisch rijden bestaan verschillende technieken:

  1. Volledig elektrische voertuigen (ook wel: batterijaangedreven elektrisch voertuig, BEV, Full EV, FEV). Deze hebben een actieradius van 150 tot 200 km (bepaalde modellen zelfs 300-500 km) en laden op via het elektriciteitsnet. De innovaties gaan snel. Op dit moment (mei 2017) zijn er een 15-tal modellen op de markt uiteenlopend in performance, uitstraling en prijs. Van zeer luxe tot eenvoudig.
  2. Voertuigen met een range extender (E-REV of REV). Zoals de BMW I3 en Opel Ampera. Deze worden aangedreven door een elektromotor, aangevuld met een brandstofmotor die de accu kan laden tijdens het rijden. De accu’s worden ook via het net geladen. Zodra deze leeg raakt, schakelt de verbrandingsmotor bij om de accu te laden. De auto blijft dus altijd op de elektro-motor rijden. Een E-REV kan tot 70-150 km volledig elektrisch rijden en heeft een totale actieradius van circa 300 km.
  3. Plug-in hybride elektrisch voertuig (PHEV). Zoals de Outlander, Prius, Golf, V60. Een PHEV kan zijn accu opladen via het elektriciteitsnet en daarmee circa 20-60 km rijden; daarna vindt aandrijving plaats door een verbrandingsmotor.
  4. klassieke hybrides zijn uitgerust met twee motoren, een elektromotor en een verbrandingsmotor (op benzine of diesel), die naargelang van de behoefte worden aangesproken. Bij een klassieke hybride kan de accu niet van buitenaf worden opgeladen, dit gebeurt door regeneratie van remenergie en met behulp van de verbrandingsmotor.

Toepasbaarheid

Iedereen met een rijbewijs kan een elektrische auto besturen. Het belangrijkste verschil zit in de gewenning dat de auto tijdig opgeladen moet worden. De accu gaat langer mee bij stadsritten dan op de snelweg. In de winter kost verwarmen veel stroom, waardoor de accu eerder leegraakt. Opladen kan tijdens het parkeren, maar vereist wel de nodige planning.

Overweeg elektrische personenauto’s als u vooral lokaal en regionaal rijdt (tot maximaal 300 km/dag). Elektrische personenauto’s zijn ook geschikt voor woon-werkverkeer. Volledig opladen kan in 30 minuten via snel laden en duurt maximaal 9 uur met normaal laden. De ontwikkelingen van de actieradius gaan snel. Ook de oplaadtijd wordt steeds korter. Naar verwachting zal door verbeterde accu’s en de ontwikkeling van snellaadpunten de laadtijd verkort worden tot 10 minuten.

Het is van belang dat er zowel thuis als op de werklocatie oplaadmogelijkheden zijn. Het is ook mogelijk de accu deels te laden. Het aantal oplaadpunten wordt in de komende jaren verder uitgebreid. Zie voor een actueel overzicht www.oplaadpalen.nl.

Milieu aspecten

Volledig elektrische personenauto’s zorgen voor 100% vermindering van lokale luchtverontreiniging en 65% minder uitstoot van broeikasgassen dan een gemiddelde personenauto. Indien de personenauto wordt opgeladen met groene stroom, dan rijdt de auto klimaatneutraal. het milieuvoordeel van een voertuig met range extender of een plug-in Hybride hangt af van het gebruikpatroon. Uitdaging voor werkgevers / wagenparkbeheerders is dat de potentie voor CO2-reductie van PHEV optimaal benut wordt.

Elektrische personenauto’s zijn ook erg stil, vanwege het ontbrekende motorgeluid. De accu’s bevatten stoffen die schadelijk zijn voor het milieu. Door gescheiden inzamelen en hergebruik van accu’s blijft de milieuschade beperkt.

Financiële aspecten

Wanneer u een auto op elektriciteit rijdt is dat veel voordeliger dan wanneer u een auto op benzine, LPG of diesel rijdt. De elektrische auto’s rijden ongeveer 8 km met 1 kWh elektriciteit (0,10 tot 0,20 €/kWh). Ter vergelijking: de zuinigste dieselauto’s rijden momenteel ongeveer 1 op 30; bij een dieselprijs van € 1,49 per liter (prijspeil 2014) kost 8 km circa € 0,40.
Elektrische auto’s uit de middenklasse zijn circa € 5.000 duurder dan vergelijkbare brandstofmodellen.

Omdat bij hybride auto’s niet gecontroleerd kan worden of de bestuurder elektrisch rijdt focust de overheid bij fiscale voordelen op 100% elektrische voertuigen:

  • Er is een gunstige fiscale bijtelling (4%) tot een catalogusprijs van € 50.000, daarboven geldt het algemene bijtellingspercentage.
  • De vrijstelling voor de Motorrijtuigenbelasting (MRB) blijft van kracht t/m 2020 voor volledig elektrische auto’s.
  • Tot 2020 hebben elektrische auto´s een BPM vrijstelling.
  • Volledig elektrische auto’s staan op de Milieulijst (2018, code D3110) en komen daarmee in aanmerking voor de fiscale stimuleringsregeling MIA (Milieu Investeringsaftrek). Zie voor meer informatie www.rvo.nl/miavamil. Deze regeling houdt in dat 27% van de aanschafkosten tot een maximum van € 40.000 van het investeringsbedrag aftrekbaar is van de fiscale winst.

Diverse gemeenten geven subsidie voor het aanschaffen van elektrische auto’s, informeer bij uw gemeente naar lokale subsidiemogelijkheden.

Aanvullende informatie

Bronnen: Energiegids.nl, RVO, EV-wijzer, Sturen op stekkeren

Naam: Datum: 04 oktober 2017 Medewerkers van ING mogen geen relatief vervuilende auto's meer leasen. ... Bovendien dreigt een boete voor medewerkers met een hybride leaseauto die deze niet dagelijks opladen. Een hybride auto heeft zowel een verbrandings- als elektrische motor.

Bron: nu.nl, 4 oktober 2017
Naam: Dick Brandwijk Bedrijfsnaam: Brandwijk Kerstpakketten Datum: 13 juni 2017 Bij Brandwijk Kerstpakketten hebben geschenken een verhaal. Liefst een duurzaam verhaal. Van fleecedekens van petflessen tot biologisch afbreekbare poncho's.

En omdat alle beetjes helpen, is de Audi ingeruild voor een elektrische bolide. Op de parkeerplaats naast de ingang staat de Tesla aan de laadpaal. Ook die investering werkt kostenbesparend. "Eerst tankte ik voor achthonderd euro in het kwartaal. Daar staat nu ongeveer 75 euro elektriciteit tegenover. Mijn bijtelling is trouwens ook negenhonderd euro minder dan bij mijn Audi."

Bron: CO2 Magazine van SKAO, april 2017
Naam: Bedrijfsnaam: Royal HaskoningDHV Datum: 13 oktober 2016 Ingenieurs- en adviesbureau Royal HaskoningDHV geeft een impuls aan elektrisch rijden via een pilot met 26 volledig elektrische BMW i3’s die moet leiden naar 100 procent elektrisch rijden voor ruim 625 leaseauto’s van het bedrijf. De pilot bespaart naar verwachting al ruim 100 ton CO2 per jaar.

Bron: Ecomobiel.nl 13-10-2016
Naam: Bedrijfsnaam: Laadpaal 24 Website: https://www.laadpaal24.nl/20-wintertips Datum: 09 februari 2016 Wij maakten een lijst met wintertips voor chauffeurs in Nederland, waarin ook tips specifiek voor elektrische auto's zijn opgenomen.

Tip 1: Bevroren laadkabel
Nu meer en meer Nederlanders elektrisch rijden, wordt een nieuw winterprobleem duidelijk! Het kan namelijk zijn dat je laadkabel vast vriest aan de auto. Wat je in deze situatie niet moet doen: proberen de kabel-auto koppeling te ontdooien, bijvoorbeeld met een föhn. Het ontdooien van de koppeling kan zeer gevaarlijk zijn. Wat je wel moet doen: de wegenwacht bellen. Zij beschikken over methodes om te werken met hoogspanning en de stekker veilig los te krijgen.

Tip 2: Warme auto én volle accu
Heb je een elektrische auto? Verwarm dan je auto vast voor voordat je gaat rijden. Op deze manier stap je in een voorverwarmde auto met een volle accu. Zo maak je zo veel mogelijk elektrische kilometers!

Tip 3: Gebruik alleen stoelverwarming
Veel kilometers rijden in een warme auto? Dit kan ook door alleen de stoelverwarming te gebruiken i.p.v. de volledige autoverwarming. Je bespaart op deze manier tot wel 25% van de accu.

Tip 4: Zorg voor een laadkabel aan boord
In de winter neemt de actieradius van een elektrische auto sterk af. Er wordt al onderzoek gedaan naar een “all climate” accu voor in elektrische auto’s, maar zolang deze er niet is raden wij vooral aan om altijd een laadkabel aan boord te hebben. Zo kun je altijd en overal opladen, om zo alsnog je elektrische kilometers te maken.

Bekijk ook de andere 16 tips over Voorbereiding op de winter, Rijden in de winter, Pech in de winter en Wintersport op de website van Laadpaal 24.
Naam: Datum: 31 december 2013 Eric van Dolleweerd van VBA Van Braak Accountants in Den Burg redeneert zakelijk. Hij vergeleek de kosten van een traditionele auto met die van een elektrische en ging over tot aankoop. "Deze auto kwam goed uit de bus." Inmiddels rijdt hij een jaar in zijn nieuwe Opel Ampera bedrijfsauto. ... "Ik heb er nu rond de 25.000 kilometer op zitten met deze auto. Het gemiddelde verbruik is 1 liter voor 22 kilometer. Dat is aanzienlijk hoger dan een traditionele auto. Benzine is duur, du het levert een flinke besparing op."

bron: TEXEL Duurzaamheid magazine 2013/2014
Voeg uw reactie toe

Informatie van leveranciers wordt alleen geplaatst indien voorzien van minstens 1 referentie van toepassing bij een bedrijf.

  • Let op: Website URL zonder "http://" ervoor wordt niet geaccepteerd.

* Uw e-mail en telefoonnummer worden niet getoond op de website.